Sunday, July 30, 2006


Ellende in Kana

Hierbij twee foto's uit Kana, waar de Israelische luchtmacht vannacht vijftig vliegtuigbommen op gooide. Ten minste twee huizen geraakt die vol zaten met ongeveer 65 mensen (voornamelijk kinderen en oude vrouwen). Volgens de overlevenden die ik zojuist daar heb gesproken, lag iedereen te slapen en stierven er tenminste 50 mensen, voornamelijk kinderen. Ik zag hoe hulpverleners een klein jochie onder het puin vandaan haalden en vervolgens op een brancard naar een ambulance brachten. Het jochie was dood. Allemaal heel dramatisch. Ook zijn er nu rellen uitgebroken in Beirut, waar het hoofdkwartier van de VN is aangevallen door demonstranten. Dit is een beetje treurig, want de VN proberen juist nog wat te doen voor de mensen in het zuiden van Libanon. Ik zag toennet hoe VN pantserwagens door Kana reden en met bussen sommige vluchtelingen probeerden te vervoeren vanuit Kana naar Tyrus, een kwartier verderop aan de kust. Terwijl we in Kana waren, cirkelden er nog altijd Israelische straaljagers over de stad, bommen klonken in de heuvels op ongeveer 2 kilometer.

Ik probeer later vandaag nog met een update te komen, al is het hier allemaal een beetje druk en gespannen....

Harald Doornbos

8 comments:

Rene said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Rene said...

Harold ik heb een tijdje CNN gevolgd waar er nog "beschaafde" beelden werden getoond van Qana in vergelijking met de Arabische zenders. De beelden van CNN waren al vrij schokkend. Dit doet mij weer terug denken aan de vorige inval van Israël in '82 toen Qana ook werd opgeschrikt door het bombardemend op het hoofdkwatier van het toenmalig Fiji bataljon waarbij ook vele burgers en enkele Fiji's om het leven kwamen . Ook toen was het een FOUTJE !!!
Hoop dat je nog meer foto's online kunt zetten.

Take care

inger said...

Ben erg onder de indruk van jouw werk en dat van Hans-Jaap Melissen. Het is broodnodig, het perspectief van binnenuit! Net zo nodig als het brood dat Hezbollah in Naqoura bezorgde - wat een surrealistische wereld toch.
Sterkte en veel geluk, ook voor Hans-Jaap

Anoesh said...

Heel goed dit!
veel sterkte daar!

Grt,
Anoesh

dutchmarbel said...

De laatste 'samenzwerings-verklaring' van de fanatieke pro-Israel mensen die op internet circuleert is dat Kana niet door de Israeliers komt maar dat Hezbollah e.e.a. heeft opgeblazen. De Israeliers zeggen dat ze vroeg op de avond gestopt zijn met bombarderen en dat de eerste slachtoffers pas in de ochtend gemeld worden...

colin said...

Beste Harold,

Ik heb net het boek "het zijn net mensen" van Joris Luyendijk gelezen en als ik met dat in mijn achterhoofd de artikelen lees die sinds 31 juli zijn gepubliceerd op http://eureferendum.blogspot.com dan kan ik niet anders dan tot de conclusie komen dan dat de foto's die op de voorpagina's van alle kranten hebben gestaan geposeerd zijn.
Begrijp me niet verkeerd, dit maakt de afschuwelijke fout die het Israëlische leger hier gemaakt heeft er niet minder om, maar het roept bij mij wel vragen op over hoe de media opereren. De grens tussen nieuws en propaganda, feit en fictie is in het Midden-Oosten volgens mij vaak vaag, ik heb vaak het gevoel dat je nooit echt weet wat er aan de hand is.
Graag hoor ik van jou, omdat jij in Kana geweest bent op die vreselijke dag, of jij iets gemerkt hebt van het poseren van zogenaamde reddingswerkers voor de camera's.
Ik weet niet of je hier een eerlijk antwoord kan geven, ik heb ook gelezen wat andere journalisten zeggen over Hezbollah-censuur (www.cjrdaily.org/politics/lifting_
the_cover_of_the_hezbo_1.php en
http://newsbusters.org/node/6552), maar als je in de gelegenheid bent om te antwoorden, graag.

Hoe dan ook veel sterkte gewenst, ik waardeer je reportages altijd om hun onbevangenheid, herinner me nog sommige van je radioreportages uit Pakistan/Afghanistan.

colin said...

Ik wil even reageren op wat dutchmarbel schrijft. Het klopt dat deze samenzweringstheorie op Internet circuleert, maar hij is niet door fanatieke Israël-supporters bedacht maar door Libanezen zelf. De bron is hier: www.libanoscopie.com/ FullDoc.asp?Doccode=994&Cat=2
Je moet weten dat Hezbollah in Libanon niet bij iedereen even populair is, om het eufemistisch uit te drukken. En als ik gedwongen zou worden om een negatieve eigenschap van Libanezen te noemen dan is het wel dat de verschillende groepen elkaar erg zwart kunnen afschilderen, met samenzweringstheorie en al.
Wat het Israelische leger heeft gezegd (jouw citaat) klopt inderdaad: 's ochtends werden pas de eerste slachtoffers gemeld. Omdat er toen pas hulp kwam. Kijk maar in de UNIFIL-verslagen e.d.

brullio said...

weet jij wat pallywood betekent?