Thursday, July 27, 2006

Beste mensen, ik ben de afgelopen twee dagen in Naqoura geweest, 17 kilomter ten zuiden van Tyyre, anderhalve kilometer ten noorden van de Israelische grens. Wat een merkwaardige trip. ik reisde samen met een collega van de wereldomroep, Hans Jaap Melissen, en we waren de allereerste journalsiten die Naqoura bereikten. Zeer zware beschietingen, duzienden vluchtelingen, lokale bevolking die het Vn hoofdkwartier bestormde in een poging veiligheid te vinden. Granaten vielen overal neer. Hezbollah zet haar raketten tussen huizen in, Israel bombardeert het. Vernielingen in eht gebied vallen op zich nog mee. We zijn door brandende dorpen gereden die tien minuten daarvoor gebombardeerd waren door de Israelie's, maar een paar honder meter verderop stond alles nog overeind. Mijn inschatting (die natuurlijk zich beperkt tot wat ik met m'n eigen ogen gezien heb): kustweg Tyre tot Naqoura, ongeveer 10 tot 15 procent kapt, 85-90 procent staat nog overeind. Morgen meer en foto's. Ga nu eten en douchen, was een zeer vermoeiende en gevaarlijke tocht.

Harald Doornbos

3 comments:

christinA eijkhout said...

Was jij hier ?
Lijkt mij inderdaad een zeer ongezonde plaats.
Wees svp voorzichtig.

christinA eijkhout said...

Nog even over die UN. In je artikel in ED
las ik je citaat van Unifilcommandant Pellegrini over Hezbollah en 't mandaat van Unifil.
Is het dan niet onverantwoord om het mandaat niet uit te breiden?
Of is dit erg simpel gesteld.

Elsina said...

http://littlegreenfootballs.com/weblog/?entry=21786&only&rss

http://www.canada.com/ottawacitizen/news/story.html?id=37278180-a261-421d-84a9-7f94d5fc6d50

De UN wist zeker dat Hezbollah ze gebruikt als schild.