Friday, March 07, 2008

NOG VREEMDERE WENDING: DEFENSIEMEDEWERKER ZETTE PER ONGELUK HELICOPTER FILMPJE OP DVD

Eergisteren hadden we de volgende wending: Er staat een filmpje op het internet (liveleak and youtube) van een Nederlandse helicopterbemanning die vermoedelijke Taliban beschiet. Het is overduidelijk een prive-filmpje. Ik bel ministerie van Defensie op en vraag om uitleg. "Dit is vervelend," zegt Defensie, die hier niet van op de hoogte lijkt, "We gaan uitzoeken hoe dat op het internet is beland."

Gisteren kreeg het verhaal een vreemde wending, toen bleek dat een Nederlandse journalist, Joris Janssen Lok van het blad Aviation Week, het filmpje op het internet had gezet.

Zijn, geparafraseerde, reactie tegenover me: "Waarom alle ophef? Want ik heb dit filmpje een maand geleden zelf van Defensie gekregen tijdens mijn bezoek aan Gilze-Rijen!"

Oke, lees vandaag dan hieronder de derde, laatste en wel zeer merkwaardige wending van een toch al merkwaardig verhaal:

Want nadat ik met meneer Lok had gesproken, heb ik natuurlijk opnieuw met Defensie gebeld en gevraagd hoe het nou eigenlijk precies zit. Wel, hou je vast:

Volgens een woordvoerder van Defensie is journalist Lok inderdaad op de vliegbasis Gilze-Rijen geweest.

Tijdens dat bezoek kreeg Lok ondermeer een interview met de commandant van de Nederlandse Apache-helicopter eenheid en een multi-media presentatie.

Defensie personeel heeft Lok tijdens een presentatie het gewraakte helicopter filmpje laten zien op een scherm. Dit filmpje mocht journalist Lok dus bekijken, niet meenemen.

Vervolgens kreeg Lok van Defensie een DVD voor mee naar huis met daarop een aantal reeds vrijgegeven militaire filmpjes.

Nu komt het echter...

"Een overijverige medewerker van Defensie heeft per ongeluk ook het filmpje van de Apache-helicopter in Afghanistan op de DVD gezet die aan Lok is gegeven," aldus een Defensie woordvoerder tegenover me.

Einde oefening, mysterie opgelost. Maar al met al wel knap knullig...

Lees twee eerdere postings (scroll naar beneden) voor meer details en hier nog een keer het bewuste filmpje:



Harald Doornbos

No comments: