Sunday, January 15, 2006

STOP DE PERSEN! (Trouwens, voor een ieder die de Iraanse president ook zo'n irritant mannetje vindt, lees: Stop de Perzen!)

NEDERLANDSE AUTORITEITEN DRAGEN AMERIKAANSE LEGER OP OM NEDERLANDSE JOURNALISTEN TE WEREN UIT URUZGAN. (Maar als je Den Haag belt zeggen ze dat er geen enkel probleem bestaat)

Omdat geen Nederlander ooit in Uruzgan is geweest, heb ik de afgelopen weken geprobeerd om dit gebied in te komen. In Pakistan, aan de grens met Afghanistan, zei iedereen echter tegen me: “Ben je helemaal gestoord – de kans dat je terugkomt uit Uruzgan is bijzonder klein. De Taliban daar hakt je kop eraf”.
Dus terug naar huis in Beirut, nadenken over een andere mogelijkheid om in Uruzgan te komen (en het gebied ook weer met opgeheven hoofd te kunnen verlaten). Met de Amerikanen mee – embedded dus – leek een goede optie. Direct het Amerikaanse leger gecontacteerd. “Kan niet”, zeiden ze, “We hebben geen plek in Uruzgan voor een embed.” Twee weken later echter een nieuw mailtje van diezelfde Amerikanen: “Je kunt toch mee naar Uruzgan. Geen probleem. Laten we een datum prikken. En geef ons een copie van je paspoort en perskaart.” Opgewonden over deze plotselinge wending van zaken, voldeed ik snel aan de verzoek van de Amerikanen. Naar Uruzgan – perfect!
Maar een dag later was het allemaal weer anders. Ik ontving dit berichtje: Harald, Please be advised that all Dutch embeds have been put on hold pending a decision from the Dutch government. Thanks for your understanding.
Oftewel: Alle Nederlandse embeds zijn in de ijskast gezet afhankelijk van een beslissing van de Nederlandse regering. De vraag is natuurlijk: Hebben de Amerikanen zelf een stop gezet op Nederlandse embeds naar Uruzgan of hebben de Nederlandse autoriteiten aan de Amerikanen gevraagd om alle Nederlandse embeds te weigeren? Onmiddellijk voorgelegd aan de Amerikanen: Wie heeft de embeds voor Nederlandse journalisten stopgezet?
En geloof het of niet, dit was de reactie die ik kreeg: My understanding is that it is your government, because they have not decided their involvement yet.
Duidelijk dus: Nederlandse autoriteiten hebben de Amerikanen gevraagd om Nederlandse journalisten tegen te houden. Contact met de NVJ opgenomen. “Als dit waar is," zei Kees Schaepman, de voorzitter, "Dan zijn dit toestanden uit de jaren vijftig.” En daar ben ik het helemaal mee eens: Vanwege politieke redenen journalisten weren – dat gaat ver.
Ook maar vanuit Beirut met het ministerie van Defensie gebeld. Wat maken jullie me nou? zei ik tegen woordvoerder overste Nico van der Zee. “Bijzonder merkwaardig,” reageerde hij, “Ik weet daar niets van. Zo’n verzoek komt in ieder geval niet van de Directie Voorlichting van het ministerie van Defensie. Wij vinden het juist heel goed als journalisten naar Uruzgan gaan.” Dus ik vroeg: Hoe verklaart u dan de reactie van de Amerikanen in Afghanistan? Nee, dat snapte-ie ook. Later belde de woordvoerder terug: “Ik kan natuurlijk niet uitsluiten dat iemand [vanuit Nederland] een signaal in die richting heeft gegeven aan de Amerikanen,” aldus Van der Zee. Ook zei hij dat de Nederlandse autoriteiten nu onmiddellijk een bericht naar de Amerikanen in Afghanistan hebben gestuurd met de mededeling dat Nederland er absoluut niets op tegen heeft wanneer een Nederlandse journalist embedded mee wil naar Uruzgan.
Ik hoop danook binnenkort weer op een positief berichtje van de Amerikanen. Al blijft het allemaal erg verdacht.
Het enige lichtpuntje voor Nederland is dit: Met zoveel gedoe voordat er uberhaubt een militair een voet op de grond heeft gezet in Uruzgan, vallen de problemen in Uruzgan zelf eigenlijk reuze mee. Onthoofd worden door de Taliban moet minder pijnlijk zijn voor Balkenende cs dan de politieke lijdensweg waar ze nu al weken doorheen gaan.

Harald Doornbos

1 comment:

Olivier van Beemen said...

Successss Harryzzzzz