Friday, January 13, 2006

MIJN TROUWSTE FANS

Echt veel fans zal ik niet hebben, maar ik weet wel dat de trouwste fans mijn ouders zijn. Niet dat ze het zo leuk vinden dat ik al jaren in het buitenland woon en regelmatig in een oorlog zit, maar zeuren daarover hoor ik ze nooit. En omdat het maar niet lukt om een boek te schrijven (en het aan hen op te dragen), dan maar deze beduidend kortere tekst.
Mijn ouders zijn mijn trouwste fans omdat ze altijd luisteren en niet direct zelf beginnen te vertellen. Omdat ze nooit zeggen dat je “gek” moet zijn om naar een oorlog te gaan, iets wat hele volksstammen in Nederland wel vinden. Omdat ze radio luisteren en krantenlezen als verslaafden. Omdat ze altijd ieder radiogesprekje opnemen op een cassettebandje. Omdat ze hun vakantie uitstellen als ze weten dat ik me ergens in een oorlog in de problemen bevind. Omdat ze zich zorgen maken, maar me nooit een schuldgevoel aanpraten. En....ik zal het niet ontkennen....ze zijn ook een beetje mijn trouwste fans omdat ik hun zoon ben.

Harald Doornbos

No comments: