Sunday, August 13, 2006

KOMT ER AAN!

Beste mensen,

Ben bezig met m'n Green Helmet verhaal, wordt echter wel behoorlijk lang. Waarschijnlijk morgen klaar. Heb gisteren nog koffie gedronken met Salam Daher (Green Helmet dus). En vandaag zag ik hem nog in een ambulance rondrijden en later een gewonde man en zijn vrouw een ziekenhuis binnenrijden. Dit keer was er geen media om hem heen (alle grote media en televisie stations bleven vandaag binnen vanwege de hevige bombardementen hier). Slechts een zestal journalisten reden en renden vandaag door eens tad vol met bommen...
Maar geloof me, Salem is gewoon een aardige kerel die op de ambulance werkt en dus een zeer gevaarlijke job heeft. Zoals iedereen hier is hij anti-Israel en zal hij ongetwijfeld sympathien hebben voor hezbollah's strijd (net als alle andere mensen hier dus). Maar om hem nou een Hezbollah-agent te noemen die op slinkse wijze de waarheid probeert te verdoezelen, vind ik nogal vergezocht. Maar zoals beloofd, morgen een uitgebreider verhaal. Ik heb het nogal druk met m'n krant en de radio, en er is nauwelijks nog electricteit hier. Doe echter m'n best.

Harald Doornbos

9 comments:

Marcel Heymans said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Riemer Brouwer said...

Goed idee om dit misverstand recht te zetten Harald!

Kun je tzt een link naar het artikel opnemen? Thnx

René said...

Harald, kun je eens uitleggen in een posting hoe jullie in zo'n omgeving moeten werken? Ik verbaas me er over dat er in zo'n omgeving nog electricteit is. En dat is toch nodig lijkt me, voor de satelliet/telefoonverbinding, computer, etc.

Ook lijkt me die telecommunicatie essentieel om een beeld te krijgen van wat in je omgeving allemaal gebeurd. Wat ik zo lees, is PR een belangrijk onderdeel van deze oorlog. Houd je dat allemaal bij? Hoe blijf je objectief? Alles wat je hoort, of leest valt toch niet meer te controleren?

Complimenten voor dit Weblog, ik vind dit een prima uitbreiding op je 'normale' verslaggeving, ben benieuwd naar je ervaringen.

poliponesos said...

Ik weet het niet, Harold. De bewijzen tegen Green Helmet Man zijn overweldigend en het is een bekend gegeven dat journalisten die ergens te lang zitten hun objectiviteit kwijtraken.

Tyre-Guard said...

Beste Harald,

Mocht je in de gelegheid zijn doe mij dan een mega-groot plezier.
Ik heb in 1980 de nodige shit meegemaakt in Tyre-Barracks, en vraag me af hoe het complex er nu bij ligt. Misschien een foto.
Kan een hulp zijn voor mijn ellende nu, over de gebeurtenissen van toen.

Ik blijf je lezen, beter dan de hotemetoten in Beirut.

Greetz,
Richard Bosker HKt.B

christinA eijkhout said...

=Waarschijnlijk morgen klaar.=

Doe maar rustig aan. We lezen t wel.

jacl said...

Dit zegt Gulf News (Verenigde Arabische Emiraten) ervan:

Propaganda tag shocks Qana rescuer
Gulf News Report

Dubai: Several hours after Israel's barbaric bombing in Qana, Salam Daher emerges from the wreckage with the body of nine-month-old Abbas, a blue pacifier still pinned to his nightshirt. It has been hours of heart-rending digging for the Lebanese head of Civil Defence in Tyre.

He holds up the infant and, click, a photographer snaps another picture of Daher, in his trademark green helmet, displaying a civilian victim of Israeli bombs for the world to see.

"I am just a civil defence worker. I have done this job all my life," Daher says. Which is why he is aghast when some bloggers and websites label him as a member of Hezbollah, showing off bodies as propaganda. "That just isn't true," he says.

Daher, a member of the civil defence for 20 years, has been photographed with bodies of the dead in two wars first in 1996 and most recently with Abbas on July 30 both after Israeli attacks in Qana. On April 18, 1996, Daher was one of the first to arrive in Qana after Israeli artillery slammed into a UN compound where 800 people had taken shelter.

Ik heb ook het filmpje van de Duitse TV gezien en weet niet meer wat ik moet geloven.
Harald doe je best.

Grutte Pier said...

Volgens Yahoo news is 'Green Helmet' gewond geraakt.
http://uk.news.yahoo.com/13082006/323/thirteen-killed-israel-keeps-strikes-lebanon.html
Wens hem veel beterschap als je hem ziet.

gbh said...

Beste Harald

Ik lees je dagelijks je blog, vind je vrij objectief en jij laat een menselijke kant van deze oorlog zien.

Ik ben bang dat je er wat de Green Helmet Man betreft toch naast zit, hij komt in de diverse media wel erg vaak in beeld, op de NDR is duidelijk te zien dat hij in Qana tv ploegen en omstanders regisseert en het is ook vreemd dat hij bevriend raakt met journalisten, het lijkt wel of hij de enigste hulpverlener is in zuid Libanon wat ik mij niet kan voorstellen.

Overigens zijn er zeer goede programma’s waarmee je foto’s van gewiste digitale media weer kunt herstellen:

UndeleteOnClick
Rescuepro

Ik gebruik zelf rescuepro maar die werd gratis geleverd bij mijn scandisk kaart.

Hoop dat jij je weer bezig gaat houden met je eigen berichtgeving in plaatst van met sensatie blogs, daar valt toch niks mee te winnen want die maken er toch wel weer hun eigen verhaal van.

Groetjes.