Monday, August 07, 2006

JEROEN OERLEMANS BIJNA OPGEBLAZEN (maar bijna is gelukkig nog niet helemaal)

We wonen hier in Tyre inmiddels zo goed als in een sekte - Hans Jaap Melissen, Jeroen Oerlemans en ondergetekende. Het hotel heeft al drie weken geen kamers meer (vol vanwege de journalistieke drukte hier), dus we slapen al die tijd met z'n drieen op de grond in de woonkamer van de hoteleigenaar (Melissen slaapt ondertussen op de grond in een bar die onder het hotel ligt). Omdat de stad enigszins van de buitenwereld is afgesloten, kunnen we letterlijk niet om elkaar heen. En dat is eigenlijk helemaal niet zo erg. Melissen als een soort profeet, Oerlemans als de stoere sportschool jongen die zonder electriciteitssnoer zielig naar zijn dichtgeklapte computer zit te kijken en ondergetekende die weer eens zijn mond niet kan houden - what's new.
Het vervelende was dat Oerlemans zich gisteren een beetje nutteloos voelde aangezien Melissen en Doornbos in een Hezbollah wijk zaten die behoorlijk werd gebombardeerd, en hij ergens door de stad liep. De paar overgebleven bewoners in die wijk leven in overdekte parkeergarages, Hezbollah mensen liepen min of meer af en aan en we konden een bezoek brengen aan het appartement dat op zaterdag ochtend was bestormd door israelische commando's die hier plotseling aan wal waren gekomen.
Oerlemans zit zich enigszins te vervelen bij meneer Moussa (die een koffie tentje heeft in het centrum) en probeert een manier te vinden om ook die Hezbollah wijk in te komen. Plotseling klinkt er een knal, op ongeveer 80 meter. Een onbemand vliegtuigje (een drone) schiet vlak voor Oerleman's neus een raket af op een jonge man die langs de weg koffie staat te drinken. Direct daarna maakt Oerlemans foto's, blijft gelukkig op een afstandje staan, loopt richting de getroffen jongen (wiens arm er inmiddels af was), als er plotseling nog een tweede raket op de jongen wordt afgevuurd. Oerlemans stond er nu ongeveer 40 meter van af - maar werd gelukkig niet getroffen. Wel twee Amerikaanse journalisten die toevalligerwijs net langsreden. De achterruit werd uit hun auto geblazen, zelf raakten ze slechts licht gewond.
De prijs deze week voor Wie-blijft-het-Rustigst-in-een-gevaarlijke-situatie gaat dan ook met stip naar Oerlemans! Niet alleen amakte hij een aantal goede foto's van het incident. Ook viel er aan niets te merken dat hij zojuist door het oog van de naald was gegaan. Terwijl de Amerikanen geschrokken en bibberend in het hotel zaten, was Oerlemans de rust zelve en inmiddels al weer op zoek naar een andere kabel voor zijn laptop. Dit noemen wij klasse!

Harald Doornbos

8 comments:

inger said...

Nou, ik ben hartstikke blij voor Jeroen Oerlemans en voor jou en Hans-Jaap ook, want opeens iemand missen uit je Gideonsbende lijkt me echt de bijl in de wortels van je moreel.
Succes en koester die engelen op jullie schouder! En wees voorzichtig natuurlijk.

christinA eijkhout said...

=Wie-blijft-het-Rustigst-in-een-gevaarlijke-situatie gaat dan ook met stip naar Oerlemans! =

Hmm, blijven jullie toch een beetje uitkijken daar?

glennfis said...

Ik zou graag ook eens Harald Doornbos een paar dagen in Haifa en het Noorden van Israel zien. Ik vind dat deze artikels een zeer eenzijdige perspectief van het conflict aan de dag brengt. Misschien, als Harald in Haifa logeert, zal hij kunnen schrijven over de honderden doden en gewonden daar en over de gemiddeld 150 katyushot raketten die elke dag in de bebouwde kom vallen.

Ik probeer een objectieve wereld te bouwen, help me!

Gerard1206 said...

Blij dat dat weer goed afgelopen is. Hee vriend, je kijkt wel een beetje uit, he? Een eventuele grondoffensief tegen Tyre zal de situatie niet veiliger maken. Ik heb altijd nog wel een slaapplaats voor je in Rashidiyeh.

Gerard1206 said...

Mischien doet het jullie goed om te horen dat Robert Fisk al bijna week bezig schijnt te zijn om naar het Zuid-Libanon af te reizen. Het is hem nog steeds niet gelukt. Blijkbaar is hem niet gelukt wat jullie wel is gelukt: daar te zitten waar je wilt zitten. Maar voor de rest zou ik jullie willen aanraden vooral dat te doen wat Fisk altijd gedaan heeft: daar zitten waar je als journalist moet zitten en vooral ook heel blijven.

Bootsma said...

Glennfiss: Daar zitten andere journalisten. Harald zijn blog geeft zijn belevenissen weer in Libanon. Sander van Hoorn van Radio 1 en andere journalisten van de GPD, RTL4 of NRC Handelsblad bijvoorbeeld zitten in Haifa om daar verslag te doen.

colin said...

@gerard1206

Ik lees liever Haralds eerlijke berichten dan Fisks politiek gekleurde stukken.
Hoewel Fisk (helaas) veel beroemder is dan Harald schrijft Fisk alleen op wat in zijn visie van pas komt. Maar een visie kunnen we als lezer zelf wel vormen, van een journalist wil ik gewoon de feiten horen: wat heb je gezien, gehoord. Harald doet dat volgens mij uitstekend en op integere wijze.

Waarbij je best mag weten dat de dingen die Harald beschrijft en fotografeert - de foto van de kinderen met de katten! - mij heel zwaar op de maag liggen. Want ik sta namelijk wel achter militair ingrijpen tegen Hezbollah. Of laat ik het zo zeggen: oorlog is een afschuwelijk kwaad. Maar in sommige gevallen is niets doen nóg erger. En naar mijn mening is dit zo'n geval. Hezbollah is een terroristische beweging waarvan velen in het westen het gevaar onderschatten. En aangezien niemand in de wereld Hezbollah durft aan te pakken - zie het gestuntel van de VN - moet Israel het wel zelf doen. Iedereen heeft nu kritiek op Israel omdat het het hele land in puin zou schieten - maar zoals zo vaak staan de beste stuurlui aan wal. Stuur er dan een sterke internationale troepenmacht op af en ga met een mandaat van de Libanese regering zelf in huis-aan-huis gevechten de Hezbollah ontwapenen.
Ik zeg dit met pijn in mijn hart, want ik houd van Libanon. Maar juist omdat ik van Libanon houd ben ik van mening dat Hezbollah ontwapend moet worden. Het sleurt immers het hele land mee in een oorlog waar niemand op zat te wachten.

Anonymous said...

Excellent, love it! Usa acyclovir free shipping Figure slimming swimsuits Arrested hockey april 2 2006 Ritalin use in schools Crazy land rover discovery picture Stationery for outlook exp... Free+teen+shaved+pussy+pics Free play free texas hold em Stripper amateur party Free free best what is tenuate find car gps navigation systems antenne gps car Driveway heater 62 gmc inline 6 292 firing order reviews of suzuki volusia