Thursday, May 31, 2007

Kaart en uitleg Nahr al Bared kamp

Hierbij een kaartje (met dank aan google earth) van het Nahr al Bared Palestijnse vluchtelingenkamp ten noorden van Tripoli (noord Libanon). Legenda valt te lezen op de kaart.

Dit is geen definitieve situatieschets, slechts gebaseerd op wat ik zelf gezien of uit zeer betrouwbare bron vernomen heb. Ben vandaag (woensdag) nog dicht aan de frontlinie geweest en kon zien hoe het Libanese leger vuurde op met name twee gebieden in het kamp (de twee rode pockets, zuid en zuidoost op de kaart). Voor de goede orde neem ik dan maar aan dat zich in deze gebieden Fatah al Islam strijders ophouden. Ook weet ik van eindeloze gesprekken met Libanezen en Palestijnen die met grote regelmaat het kamp hebben bezocht (voordat de problemen begonnen) waar de hoofdkwartieren van Fatah al Islam zich bevinden (de twee rood gekleurde pockets direct naast de zee; noord en west). De drie groene streepjes in het water zijn drie Libanese oorlogsbodems die voor de kust liggen. Vanzelfsprekend heb ik niet alle Libanese leger posities gezien (journalisten worden niet overal toegelaten). Maar de buitenste ring van Libanese soldaten (aangegeven op de kaart in groen) klopt in ieder geval. Vast en zeker liggen er overal in de bosjes dichter rondom het kamp nog allemaal Libanese soldaten. Deze krijg ik echter niet te veel te zien. In de vorige post staan nog vier andere kaarten van de regio, waardoor de positie van het kamp in de regio een beetje duidelijker wordt. Nogmaals, deze kaarten zijn geen officiele 'battle-maps', maar slechts de samengevatte observaties van een journalist die daar inmiddels tien dagen lang rond rent. Als het goed is, kan je op de kaart klikken waarna-ie in een apart venster (en groter) verschijnt. Dat is natuurlijk als het goed is, want zo'n blog doet niet altijd wat ik wil.

Harald Doornbos

No comments: