Thursday, August 10, 2006

DOMME MENSEN....

Omdat ik al 13 jaar in het buitenland woon, was ik het waarschijnlijk allemaal een beetje vergeten. Maar mijn god, wat wonen er toch veel domme mensen in Nederland.

Op woensdag werden er enkele links op verscheidene Nederlandse websites gezet naar de mijne (oa. deze http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/015735.html#comments). Op die websites werden dan allerlei commentaren en disscussies gezet over wat ik hier in het zuiden van Libanon doe.

Leuk natuurlijk, want het gemiddeld aantal hits van 400 per dag steeg plotseling naar 8 duizend in een paar uur. Nadeel is wel dat Hazrryzzz nu dus ontdekt is door Loosers.nl oftewel van die mensen die altijd ingezonden brieven sturen, 25 keer per dag telefonisch willen reageren op radio of tv-programma's en voor wie het internet een vriend is geworden om hun eenzame regelmaat te doorbreken.

Het niveau van de discussies sloeg alles. Harald moet dood (zo'n 20 keer), de Libanezen moeten lijden. Gaat Hezbollah al schoolreisjes organiseren?, vroeg iemand zich af. "Ik ben bang dat de poezenvriendjes nu kebabvriendjes zijn geworden," vroeg een ander zich af (zo'n klootzak vindt het dus leuk dat die kinderen zouden omkomen...). En veel gezuer van de nodige lui over het feit dat ik twintig jaar geleden bij de Waarheid heb gewerkt. "Hij is dus een communist, is dus tegen Israel en zit nu dus thee te drinken bij zijn Hezbollah-vriendjes". Merkwaardig dat we hier zo goed als nooit echte Hezbollah tegenkomen. En als je wel het geluk hebt dat je Hezbollah strijdersw tegen het lijf loopt, dan proberen ze je of in elkaar te slaan of je foto's te wissen (nu toch al twee keer gebeurd). Waarom zou ik trouwens een Hezbollah vriendje zijn; een club die pro-God, pro-Iran en pro-Hitler is en die mij volledig minacht als een kaffir (een ongelovige) omdat ik geen shi'ietische moslim ben.

Maar goed, Nederland is hokjes-denken en cliches. Meningen, geen feiten. Zoeken naar bevestiging van je eigen opinie, niet open de realiteit beschouwen. Goh - wat is het leven toch lekker simpel als je in Lelystad woont en je het nieuws haalt van SBS6 en de Spits leest.

Voor alle niet-domme mensen....blijf Harryzzz af en toe checken...ik probeer de site regelmatig te verversen vanuit Tyre met nieuwe verhalen. Maar vanwege de drukte hier, heb ik daar niet iedere dag tijd voor. Trouwens, alle foto's op deze site heb ik zelf gemaakt. Dit geldt helaas ook voor de spelfouten in de stukjes. Excuses.

Harald Doornbos

13 comments:

christinA eijkhout said...

=Trouwens, alle foto's op deze site heb ik zelf gemaakt. Dit geldt helaas ook voor de spelfouten in de stukjes.=

Daar heb ik nooit aan getwijfeld. :)

colin said...

Harald, ik las net je artikel in Vrij Nederland (de editie van 12 augustus lag vandaag, 10 augustus al in de winkel).
Goed stuk, complimenten.
Ik hoop dat je die minkukels van geenstijl kunt negeren. Ik weet niet wat erger is, in een oorlogsgebied te leven of door dat soort lui te worden lastig gevallen.
En dat van De Waarheid... Dat zij je vergeven hoor :-)

siddi13 said...

Jouw informatieve stukken zijn voor mij een onmisbare aanvulling op het nieuws in de krant en op tv. Ik kijk echt met ongeduld naar ieder nieuw stuk uit.

Maar na je stuk over Oerlemans dacht ik wel van, wees alsjeblieft voorzichtig.. Wat een gevaarlijke baan!

Erik Wesselius said...

Harald,

Wat een sukkels daar op geenstijl. Ik lees je Libanonblog sinds een paar weken, net als een aantal andere blogs waaronder die van Abdelkader Benali.

De persoonlijke en directe stijl van je blog maakt het voor mij een welkome aanvulling op het nieuws en de analyses die ik in kranten en weekbladen lees.

En overigens moet die oorlog NU stoppen.

Anja said...

De lui van Geenstijl vormen geen meerderheid in Nederland, ze zijn echter net een drammerige kind: zeer nadrukkelijk aanwezig. Gelukkig hebben ze een korte concentratiespanne, ze zullen binnenkort en masse naar de volgende blog optrekken en precies dezelfde kommentaar posten...

Bedankt voor je rapportages, ik lees ze regelmatig.
Veel sterkte in Lebanon en blijf veilig!

Zoƫ Vellinga said...

De reacties op geenstijl.nl waren idd behoorlijk kansloos. Als men zijn eigen mening maar kan spuwen... Lees je blog sinds een aantal weken regelmatig en vind het een goede aanvulling op het overige nieuws vanuit libanon.

Stukjes geven een goede impressie van hoe het er aan toe gaat en de spelfouten zijn je vergeven :-)

jacl said...

@ erik wesselius

f104? ehlw?

sjah said...

Je gal spugen over het hokjes denken in Nederland, om je daar vervolgens in hetzelfde stukje tekst meerder malen zelf schuldig aan te maken. Goed ook die rechtstreekse belediging naar alle inwoners van Lelystad. Nee jij komt er wel; als je later groot bent wordt je vast nog eens een echte journalist.

..zapper said...

Lol, je komt dus nagenoeg nooit echte Hezbollah tegen? Nou dan heb ik een eyeopener voor je, iedereen die je daar de hand schut is Hezbollah.

arie said...

Zoals vaker worden de lezers van geenstijl onderschat wat betreft locatie, opleiding en maatschappelijke status. Beetje kansloos om iedereen die het niet eens is met jouw wereldbeeld, voor dom uit te maken.

Verder is het inderdaad godsgeklaagd dat je ooit zo dom (om dat geliefde woord maar te gebruiken) was om voor de Rode Dorpsbode te schrijven. Van haar politieke voorkeuren op jonge leeftijd had Riefenstahl ook een leven lang last.

Je facade van genuanceerd journalist die buiten de "hokjes" denkt, valt met dit stukje helaas in duizend stukken.

Tom Roes said...

Haha, het hebben over mensen die in hokjes denken en vervolgens de hele nederlandse moraal er in een plaatsen, beetje hypocriet niet?

Overal ter wereld heb je domme mensen. Wat is het toch met expats dat ze altijd de neiging hebben hun thuisland te gaan bekritiseren?

alex said...

Harald, ga vooral door op de ingeslagen weg. Lees diverse blogs op het net. En 'de Waarheid' ligt zoals zo vaak in het midden.

Ik heb ook wat commentaren geleverd bij artikelen op 'Haaretz', jawel, krant van de andere kant van de grens. Veel bullshit posts daar, maar heb in een commentaar uit Hong Kong jou link gezet (voor info uit zuid-Libanon). Complimenten vandaar, diegene kon zowaar Vlaams, dus vond het een interessante aanvulling. Zo zie je maar, niet alleen Nederlanders lezen mee. In Hong Kong vinden ze het 'Wel stijl'. Zie: http://www.haaretz.com/hasen/spages/749293.html

En dan onderaan artikel #199 en #213.

Anonymous said...

Best regards from NY! »